Reflexions online III: l’abús escolar

Estadísticament, sabem que l’assetjament s’ha produït en les nostres escoles des de sempre. Però això pot i ha d’aturar-se. Només ens cal una decisió ferma i eines per fer-ho.

Al vídeo, veureu en Daniel Lumera i jo mateix reflexionant sobre l’assetjament i suggerint algunes eines concretes.

L’assetjament és un repte que no s’ha d’abordar de forma unidireccional, ni a nivell escolar, ni a través de tècniques basades en el càstig. Aquest és un error bàsic que s’ha anat perpetuant al llarg del temps i que, com es pot comprovar, no ha aconseguit millorar la situació.

Al contrari, sabem que l’assetjament actua en diversos nivells. El problema no és únicament de la víctima i del perpetrador, sinó també de les famílies i dels docents, així com de l’entorn. No podem oblidar que, sovint, el bulling es genera com una dinàmica de consciència col·lectiva.

Per abordar aquest tipus de situacions, existeixen dos elements importants que cal tenir en compte. D’una banda, detectar l’arrel del problema, és a dir, què és el que provoca aquella situació i, d’altra, quins elements existeixen per resoldre-ho. En aquesta línia, el perdó i l’empatia juguen un paper fonamental perquè permeten desenvolupar la reciprocitat. Entendre i abraçar l’altre com un aspecte de mi mateix és bàsic per trencar la barrera del maltractament.

Existeixen, a més, eines pràctiques, exercicis i tècniques per anar més enllà d’aquesta polaritat i aconseguir plantar una llavor en tots els nivells. En aquest vídeo, us plantegem algunes d’elles per a convertir els vostres centres en espais segurs. Perquè, més que lluitat contra el bulling, el que hem de fer és caminar cap al bon tracte.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *